Proiectul FAST Danube – România și Bulgaria au atras fonduri europene pentru eficientizarea traficului naval pe Dunăre/ România a emis inclusive aviz de mediu/ Porturile dunărene Galați (România), Giurgiulești (Republica Moldova) și Reni (Ucraina) primesc bani europeni pentru îmbunătățirea infrastructurii portuare/ De fapt cine câștigă sau vrea să câștige de pe urma acestor fonduri/ Pierde România controlul pe sectorul românesc al Dunării de Jos?/ Surse – grupuri de interese vor să pună mâna pe porturile Tulcea și Sulina și să „privatizeze” toate administrațiile fluviale ale Dunării/ Ucraina amenință transporturile de pe brațul Sulina călcând în picioare Convenția cu privire la regimul navigaţiei pe Dunăre de la Budapesta/ Porturile Mangalia și Midia la mâna și mila offshoreurilor filoruse care sprijină organizațiile Hezbollah și Hamas/ Posibile infracțiuni de trădare?
La începutul lui 2024, Ministerul Transporturilor de la Sofia anunța faptul că Bulgaria şi România au pregătit un proiect comun pentru a îmbunătăţi navigaţia pe Dunăre. Proiectul, sub numele de FAST Danube 2, prevede implementarea de soluţii tehnice pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării care vor îmbunătăţi condiţiile de navigaţie şi siguranţa traficului, finațarea fiind asigurată de Mecanismul pentru Interconectarea Europei – link aici.
În data de 18 iulie 2024, Miercuri, Comisia Europeană a comunicat proiectele câştigătoare la ultimul apel de proiecte din „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, România primind aproape 260 de milioane de euro pentru mai multe proiecte printer care și FAST Danube 2 și pentru încă un proiect, tot referitor la îmbunătățirea navigației pe Dunăre, România, Republica Moldova şi Ucraina urmând să primească aproape 14 milioane de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii portuare în cele trei porturi maritime de la Dunăre, Galaţi, Giurgiuleşti (Republica Moldova) și Reni (Ucraina).
„Dunărea a fost o prioritate în mandatul meu de comisar pentru transporturi şi mă bucur că un proiect care trenează de mulţi ani, Fast Danube 2, a fost în sfârşit depus cu succes şi finanţat de Comisia Europeană cu aproape 200 de milioane de euro.
Ducerea la bun sfârşit al acestui proiect ar duce la asigurarea unei perioade minime de 340 de zile pe an de navigabilitate. Îmbunătăţirea navigabilităţii pe Dunăre e mai necesară ca oricând, luând în calcul noile realităţi geopolitice din estul Europei”, a declarat fostul comisar pentru transporturi, Adina Vălean – link aici.
Practic ce însemnă Proiectul FAST Danube 2?
Înseamnă deblocarea circulației pe Dunăre, fiind un proiect de importanță strategică pentru România pentru că decongestionează traficul rutier, reduce timpii și costurile pentru transportul de marfă și crește major importanța europeană a portului Constanța. La finalul proiectului Dunărea va deveni navigabilă 340 de zile/an față de 280 zile/an, în prezent, iar traficul naval va crește cu minimum 20%, eliminând punctele critice ale coridorului Rin – Dunăre pe sectorul naval.
Cum ar veni, bravo băieți, avem o veste bună, mai ales că România a emis și acordul de mediu, urmează Bulgaria, după care dăm drumul la lucru, să vină vasele pe Dunăre!
În plus vin bani europeni și pentru înbunătățirea infrastructurii și pentru portul Galați (România), Giurgiulești (Republica Moldova) și Reni (Ucraina), precum și bani din Quatar pentru Portul Constanța Sud Agigea.
Ca să nu mai amintim și de acordul Marea Caspică – Marea Neagră ce urmează să se semneze în această toamnă la București prin acord interguvernamental cvadrilateral privind integrarea economică dintre Azerbaijan, Turkmenistan, Georgia și România, un parteneriat strategic de importanță regională.
Bravo și la mai mare ca să nu rămână mică, când ne gândim la faptul că porturile maritime Midia și Mangalia sunt sufocate de companii filoruse, offshoreuri cu sediul în Cipru și licitații prelungite și cu cântec care nu se justifică dat fiind faptul că au fost primite negații de la CSAT, de la Comisia pentru examinarea investiții străine directe din Ministerul Finanțelor și de la Consiliul Concurenței. Te întrebi ce naiba e în spatele acestor făcături, pentru că din ce în ce mai des apare ipoteza de TRĂDARE (infracțiunea) a intereselor naționale. SRI, SIE, DGPI, DGIA, DNA, DGA, SE AUDE? Sau nu se AUDE? Că se pare că NU SE AUDE! Pentru că au cam început să o rostească partenerii strategici destul de răspicat că lucrul acesta nu mai poate fi tolerat. Asta în timp ce administrațiile portuare din România, și cele maritime și cele fluviale și Ministerul de Finanțe condus de Boloș se fac că nu aud.
Numai că….! Numai că în timp ce ne pregăteam să facem un elogiu în scris pentru partea cu investițiile, ca să se bucure tot poporul pentru că, ce să vezi, ne dezvoltăm, și o critică dură pentru ceea ce nu reușim să rezolvăm pe motiv probabil de mulți, foarte mulți bani, ne-am trezit cu placa Ouija în redacție. Pentru cei neinițiați, publicația noastră are mai multe surse de informare printre care enumerăm pe Nostradamus, Baba Vanga, Petrache Lupu, Mafalda, uneori și comisarul Moldovan, care, împreună cu placa Ouija, care nu vorbește, vin pe nepusă masă la un Șaișase, un pocheraș, o tablă, o păcănea, un uischean.
De acestă dată ne-a invadat placa Ouija care nu vorbește, dar atenție, poate spune adevărate povești dacă urmărești cu atenție literele atinse de pe ea cu obiectul acela care are o gaură în mijloc și se mișcă frenetic. Și placa Ouija ne-a dat vreo trei informații de ne-a lăsat Dunărea mică, aproape a secat-o. În ceea ce urmează ne punem la adăpost și specificăm faptul că sunt informații pe surse, adevărat, demne de încredere, dar totuși surse.
Prima informație venită de la placa Ouija spune așa. Că prin portul Sulina se zbate un oarecare austriac, neam foarte, foarte apropiat cu președintele Austriei, căsătorit cu o româncă. Ei se plimbă pe zonă cu un plan – Green Port pe numele lui de botez plan presupune să facă din bazinul administrat de Zona Liberă Sulina un hub de activități portuare pentru nave de capacitate mare de transport transcontinental, lucru delicat într-un șenal navigabil de doar 60 m. Cum ar veni vine nava cu containere de pe ocean și trage la Sulina, nu mai trage la Constanța. Deși lățimea navigabilă a brațului pentru acest fel de nave de tonaj greu în acel punct este de doar 60 de metri. Adică aproape 0, bagi o navă și hai pa, ne mai vedem când o fi, dacă nu ne sunăm pe fix.
Păi și cu navele care vin de la sau merg spre, să zicem Galați, Brăila, Tulcea, cum rămâne? Pe unde le îndesăm dacă trage mastodontul transcontinental la Sulina? Păi, le facem program. Marțea de la ora două la două ș-un sfert sau să o ia pe mal cum au transportat otomanii pe uscat navele de război când au cucerit Constantinopole. Sau pe Canalul Dunăre Marea Neagră. Sau Bâstroe, că tot adânceau ucrainenii brațul. Sau să se teleporteze. Sau să se ducă unde a înțărcat mutul, iapa.
Din ce mai zicea placa Ouija, ar fi cam de-o traistă de investitori care ar cam vrea să pună mânuța pe porturile Sulina și Tulcea. Numai că băieții au mirosit de-o combinație grasă și pun pretenții de control pe la gurile Dunării. Istoric vorbind, porturile Sulina și Tulcea aparțineau de ministerul transporturilor și infrastructurii. Numai că „traista de investitori”, lucrând ușurel, la umbră, au făcut în așa fel încât acestea să fie pasate la Consiliul Județean Tulcea, care a predat Administrației Zonei Libere Sulina controlul danelor din aceste porturi. Și asta s-a întâmplat cu ajutorul oamenilor din instituțiile statului român. Probabil plătiți regește ca să ia anumite decizii.
Placa Ouija a dat și câteva nume, ale investitorilor respectivi. Le-am trecut aici, deși, nici unul dintre ele, exceptând ultimul, nu spun mai nimic. Thomas Moser, Manfred Seitz, Alain Baron, Florian Van der Bellen. Și tot această placă a descris și o presupusă întâlnire la ceas de mare chindie pă barosăneală, a cărei concluzie a fost că în curând se rezolvă și cu Administrația Fluvială a Dunării de Jos și vor fi puea fi preluate terenuri, clădiri, nave.
„Scenariul seamănă cumva cu cel încercat de Liviu Dragnea cu preluarea insulei Belina, de la Guvern (Administrația Apelor Române) la Consiliul Județean Teleorman, apoi la TelDrum.” – a apărut scris pe placa Ouija.
Printre numele de mai sus figurează și Manfred Seitz, președinte al secretariatului general al Comisiei Dunării, cu sediul la Budapesta. Conform plăcii Ouija, care a început să vibreze când a indicat această informație, acesta intenționează să-i lase postul românului Romeo Soare, el urmând să acceadă în postul de manager general al Administrației Fluviale Dunărea de Jos, dar și de membru în consiliul de administrație al Administrației Fluviale Dunărea de Jos. Din această ipostază el ar urma să facă toate demersurile posibile și imposibile să realizeze proiectul unei Administrații Fluviale Dunărea de Jos la nivel European, cum ar veni un fel de for care să cuprindă toate autoritățile fluviale ale tuturor țărilor riverane Dunării.
Nu-i așa că ceea ce ne-a transmis placa Ouija pare de balamuc? Dar dacă nu e? Și dacă într-adevăr un grup de interese ar face chestia asta, pe care au plănuit-o cu mulți ani în urmă? Și să zicem că la final ne trezim cu nave rusești de luptă înaintând în amonte pe Dunăre, că deh, au autorizație de la niște băieți care au jumulit nu numai României Dunărea, ci tuturor țărilor riverane? Și l-au făcut un fel de râu care curge prin curtea lor și are voie pe Dunăre numai cine vor ei, când vor ei, cum vor ei?
Și se aude ceva din partea autorităților? Zice Guvernul ceva? Aaaa, da, mă scuzați, e an electoral, să nu deranjăm sponsorii. Că în timp ce noi ne uităm la cum face Șoșoacă circ în Parlamentul European, Simion a transformat partidul în dezvoltator imobilar și Geoană trimite sau nu trimite coroane de flori la mormântul lui Caraman, cel mai tare spion român născut vreodată, fluviul Dunărea iese de sub controlul României și asta conduce la o breșă de securitate la nivel European. Exact, European!
Dar stai așa. Asta nu e tot. Mai avem probleme și cu iubiții noștri vecini de la nord, în speță Ucraina. O Ucraină aflată în război Rusia, atacată mișelește, ilegal, ilegitim și imoral.
Ei bine, placa Ouija a spus că Ucraina încurajează tranzitarea navelor dinspre și înspre porturile ucrainene Chilia, Ismail, Reni, fără pilot român la bord, lucru specificat clar în toate acordurile internaționale. Apoi ei mai circulă în apele noastre, asta în timp ce noi ne facem că nu vedem, dar dacă vreo navă pasager de a noastră se apropie de apele lor, trec la confiscarea navelor, interogatorii sau acțiuni mai dure.
Și pentru că suntem destul de pămpălăi și tolerăm așa zisele mici scăpări datorate războiului cu bau-bau Putin, au trecut la un pas următor. Și anume, conform plăcii Ouija, la oprirea de către navete militare ucrainene a navelor ce se află pe șenal navigabil internațional, în zona administrată de autoritatea română, urcarea la bord cu arme de asalt, forțarea pilotului român și căpitanului să acosteze la mal ucrainean. Într-un caz a fost constatată reținerea timp de peste opt ore a unui pilot român al Administrației Fluviale Dunărea de Jos. Deși pilotul a anunțat acest abuz, a durat destul până pilotul a fost lăsat să plece.
Și acum citez din Nostradamus care a ajuns și el la noi în redacție, aflând faptul că placa Ouija s-a spart și dă din casă „Când patrule militare opresc nave aflate în tranzit pe Dunăre și urcă la bord, cerând tuturor să se legitimeze, fără acordul părții române și fără a colabora cu statul care administrează Dunărea, atunci se poate trage concluzia că Ucraina, sub umbrela acestui război, încearcă și ea să controleze traficul de marfă pe Dunăre.”
Mișto sau ce?
Cumva faptul că te afli în război cu Putin îți dă dreptul să faci pe durul pe granița comună? Cum ar veni tu, Ucraina, prin autoritățile tale, micționezi din mers pe buna vecinătate și tratatele internaționale din care faci și tu parte? Cu alte cuvinte, așa te porți cu noi după ce ne-am poziționat de partea ta și am deschis larg bugetul ca să îți mai trimitem și un sistem Patriot care valorează un miliard de euro? Pe bune, te răzbuni că ți-am dat un 3-0 sec la Europene sau ți se pare normal să abuzezi de România? Uite, placa Ouija tremură toată de nervi și Nostradamus scuipă în sân zicând „uite ce ne fac ăștia după ce le-am dat și cămașa de pe noi”.
Soluția?
Porturile Sulina și Tulcea trebuie să treacă imediat sub autoritatea Guvernului României, prin transferul către Ministerul Transportului și Infrastructurii, astfel încât activitățile portuare din zonă să fie controlate de autoritatea de stat, nicidecum de privați. Putem să mergem mai departe, dar fiind faptul că suntem în graniță cu o zonă de conflict militar și să transferăm direct Ministerului Apărării Naționale porturile. Mai mult, ar fi cazul să verificăm mai riguros ceea ce se întâmplă pe brațul Sulina, să ne opunem abuzurilor care încep să ne coste economic și să punem în vedere Ucrainei că este parte a Convenţiei cu privire la regimul navigaţiei pe Dunăre de la Budapesta, convenție interguvernamentală care impune niște practici.
Și acum vine a treia. Și cea mai tare.
A zis placa Ouija după cum urmează (Nostradamus dădea posac din cap în acest timp), că o bancă din Transilvania, care va să zică departe de Constanța și Dunăre, tot încearcă să o dreagă cu finanțarea fostului președinte Băsescu, turnător dovedit la securitate, din campania electorală din 2009, creditul care a fost dat de bancă luând în ipotecă o dană portuară din Portul Midia construită ilegal care practic nu există. Adică ei ar cam vrea să o vândă după ce au executat creditorul numai că, ce să vezi dana aceea nu prea are acte. Banca a prelungit licitația de vreo 2,3,4 ori pentru activul care e fizic, dar nu e, din punct de vedere al actelor. Acum, se știe că există unii și alții, cu epoleți sau fără, care se uită ba la dană, ba na DNA, ba la CSAT, ba la Consiliul Concurenței, care respinge pe bandă rulantă pretențiile celor ce vor să achiziționeze, ba la un turc care conduce banca și ar cam mărita dana unui consorțiu dispus să achiziționeze încurcătura și vrea să dea și ce se cere ca să fie bine, să nu fie rău (oare cum se traduce asta pe turcește?).
Și unii și alții, cu epoleți și fără, se tot miră de faptul că turcul se tot face că nu pricepe că acel mic consorțiu cu companii de pe aici și de prin afară cuprinde câteva offshore-uri cipriote cu acționariat apropiat Moscovei și grupărilor Hezbollah și Hamas. Ori asta nu se prea pupă cam deloc cu politicile strategice ale României, ale NATO, ale SUA și probabil nici ale băncii pe care o conduce. Turcul.
Placa Ouija a făcut și o alegorie, dar și o paralelă aici, zicând faptul că turcul a luat exemplul președintelui turc Erdogan, care a zis că sprijină Hezbollah și Hamas contra Israelului. – link aici. Numai că, atenție mare, AICI E ROMÂNIA, NU ISTANBUL. Și a mai zis placa Ouija că ar fi frumos și deștept dacă turcul cu banca ar lua-o așa, cătinel, la vale prin strâmtorile Bosfor și Dardanele în drumul spre origini. Că poate îi e dor de casă.
La final simțim nevoia acută să transmitem instituțiilor statului, inclusiv celor din Ministerul Finanțelor și din serviciile de informații, în special celor dornici de trădare, care sunt interesele strategice ale României. Asta ca atunci când vă veți trezi cu cătușele pe mâini să nu spuneți că nu ați știut.
Așadar, interesele majore ale României urmăresc:
– promovarea perfecţionarii şi actualizării regimului internaţional al Dunării sub rezerva descurajării tendinţelor de a lua decizii suprastatale ale Comisiei Dunării;
– creşterea capacităţilor de transport şi operare fluvială;
– reducerea decalajului tehnologic între sistemul de deservire a Dunării de Jos faţă de complexul logistic Main-Rhin;
– asigurarea respectării legislaţiei traficului fluvial, traficului vamal, pescuitului şi de protecţia mediului;
– valorificarea şi creşterea potenţialului turistic;
– dezvoltarea sistemului de deservire şi a infrastructurii logistice pe sectorul românesc; descurajarea şi demontarea mecanismului contrabandei organizate;
– fructificarea oportunităţilor oferite de comunicaţiile maritimo-fluviale care leagă Asia centrală de Europa şi atragerea pe teritoriul României a traseelor oleoductelor şi gazoductelor caspice;
– descurajarea actelor de obstrucţie a navigaţiei, formarea şi menţinerea imaginii şi a sentimentului de siguranţă a căii de transport, mărfii şi echipajelor pe sectorul românesc;
– menţinerea unei structuri militare optime de siguranţă fluvială.
Interesele periferice ale României, privesc:
– menţinerea echilibrului între componentele fluviale de securitate comparabile cu a celorlalte naţiuni riverane;
– dezvoltarea infrastructurii logistice în sensul interoperabilitaţii cu sistemul de deservire a cerinţelor din infrastructura transportului fluvial.
Clar? Sau…
Disclaimer
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise sau din surse jurnalistice nepublice conform legislației naționale, europene și internaționale.
#InformațiaBrașovului