Hohote de plâns hipsterești la pereții primăriei Brașov. A fugit AMURAL-ul din oraș cu tinichele de coadă

281835486 7431208240284995 1711901866834634443 n

Vă mai amintiți de BUM ( Brașov Underground Museum)? Muzeul care anul trecut s-a deschis în catacombele de după ziduri? Muzeul închis rapid la ceas de „ taină” pentru că funcționa fără nici un fel de autorizației? Ei bine, el era administrat de Asociația AMURAL, asociație care se pare că era foarte, foarte apropiată de hipstereala cu pedale care administrează în prezent Brașovul.

Și a ieșit ieri AMURAL cu un comunicat lacrimogen de a lăsat în suspine de deznădejde toată hipsterimea brașoveană.

Cică, gata, ne părăsește! De ingrați și hahalere ce suntem!

Intru în detaliile comunicatului doar pentru a alege câteva afirmații.

„ Înțelegerea dintre Asociația Amural și Primăria Brașov poate fi rezumată astfel: asociația asigura măsurătorile, conținutul artistic, comunicarea și finanțarea (pe care o obținusem prin proiectul AFCN, prin sponsorizări și prin biletele de intrare), iar Primăria Brașov realiza igienizarea, electrificarea și avizele de funcționare”.

Ok! Vreau să știu și eu dacă înțelegerea asta a avut vreodată o formă scrisă. Cu ceva semnături din partea primăriei. Ca să văd și eu cine și-a asumat din partea primăriei această deschidere pe „ tupeu” a unui muzeu.

Pe bune? Păi și dacă vrei să deschizi o tarabă cu covrigi și scovergi ai nevoie de aviz de funcționare.

Și asta pentru că, ce să vezi, în orice stat civilizat cetățenii se supun legii. Și în statele mai puțin civilizate, forței și tupeului. Și în România legea zice că pentru a funcționa pentru publicul larg ai nevoie de avize și autorizații. Sau mergi pe tupeu și forță și iese ce a ieșit în cazul acesta.

Ori prezența viceprimarului Flavia Boghiu la inaugurare presupunea existența acestor autorizații. Atenție – se prezumă legalitatea! Doar ea face parte din executivul local. Oarecum oamenii o asimilează legalității unor acte și fapte. Și ea declara mai târziu, după închiderea muzeului că nu știa despre situația juridică a demersului. Adică era acolo, dădea interviuri pe la televiziuni, chema poporul la muzeu, dar nu știa că demersul este în afara legii. Corect, ea lucra la tarabă în piață atunci, nu conducea administrația publică locală din postura de viceprimar.

„  După momentul deschiderii, funcționarii au început să pună condiții imposibile – intrarea să fie gratuită, toate achizițiile proiectului să fie cedate Primăriei, Asociația să plătească chirie asemenea unei terase din centru, etc. Simultan au început atacuri la adresa Amural în presa locală aservită partidelor politice”.

Care deschidere? Aia pe lângă lege, fără avize, autorizații și cu viceprimarul Flavia Boghiu de mână? Care atacuri? Legitime? Pentru că nu exista aviz de funcționare și nimeni, dar nimeni dintre organele de control din Brașov nu trecea pe acolo ca să vă ia la întrebări?

Păi voi nu ați depus nici măcar o cerere de autorizare. O simplă cerere!

Păi asta e de noaptea minții? Nici un organ de control abilitat să facă un control timp de două luni nu a trecut pe la ușa voastră, caz în care, toate localurile din centrul orașului erau „ călcate” sistematic de către aproape toate organele cu abilități de control. Poliția Locală, ISU, ITM, Protecția Consumatorului, DSV, DSP, Poliția Economică, ANAF. Și când spun sistematic, spun măcar odată pe săptămână. Chiar eu pot confirma ca am asistat la două controale din calitate de client, efectuate, atenție în weekend. Și organele de control nu iertau pe nimeni, intrau din ușă în ușă!

Deci, cum aia a mă-sii, pe voi timp de două luni nu v-a „ călcat ” nimeni ca să constate că muzeul funcționa „ pe încredere”? NIMENI! Ori aveați protecție „ Divină”, ori erați invizibili?

Concluzionez.

Dragă AMURAL, oricât de mult te-ai strădui să storci o lacrimă de la mine, nu cred o iotă din demersul tău lacrimogen. Și știi de ce? Îți spun eu. Pentru că ai administrat un muzeu în Centrul Vechi al Brașovului care nu avea nici un fel de aviz și autorizație de funcționare. Mai mult, ai ocupat spațiul public fără a avea acest drept. În plus ai mai și încasat sume de bani de la vizitatori pe care zici că le-ai fiscalizat.

Tu, AMURAL-ule, și voi, cei din forurile de conducere ale asociației, înțelegeți că ați făcut niște lucruri pe sub legislația în vigoare din România. Și probabil veți ajunge să răspundeți civil și penal pentru aceasta. Și voi, și cei care s-au făcut că nu vă văd. Și organele în drept doar trebuie să aplice legea.

Nu se plângea hipsterimea că România e sat fără câini și legea se aplică facultativ? Păi dați dovadă că sunteți reformatori până la capăt și cereți aplicarea legii. Ca să dovedim că suntem un stat civilizat!

Stat civilizat în care muzeele au autorizații și avize de funcționare!

 

Dan VÂJU

#InformatiaBrasovului

informatiabrasovului.ro

 

Mai jos aveți comunicatul AMURAL

 

„[COMUNICAT]

𝐸𝑣𝑎𝑐𝑢𝑎𝑡̦𝑖 𝑙𝑜𝑐𝑎𝑙, 𝑝𝑟𝑒𝑚𝑖𝑎𝑡̦𝑖 𝑛𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙

După premiul Expoziția Anului la Premiile în Cultură la Brașov din luna februarie, proiectul de revitalizare al galeriilor de După Ziduri prin intermediul artelor new media, Brașov Underground Museum, primește recunoașterea națională la Premiile AFCN.

Asociația Amural mulțumește Administrației Fondului Cultural Național și juriului pentru nominalizarea și premiul ce consfințește nu doar calitatea proiectului BUM, ci și cei 7 ani de muncă ai Asociației Amural în beneficiul culturii contemporane și a recuperării spațiilor publice abandonate prin intermediul artelor vizuale.

Brașov Underground Museum a fost un proiect pilot pentru ceea ce se dorea primul muzeu dedicat artelor new media (arte ce folosesc tehnologia) din România. Desfășurată în galeriile abandonate din zona După Ziduri, expoziția a adunat 14 artiști și alți 3 elevi ai Liceului de Arte Brașov ce au expus în timpul sezonului cald în subteran, conturând astfel un nou și inedit spațiu cultural în zona istorică a Brașovului.

Beneficiile proiectului au fost multiple – un nou spațiu expozițional și de experiment artistic, crearea de conținut atractiv pentru turiști, conectarea Brașovului la trendurile culturale occidentale, atragerea unui public tânăr și activ în turismul local, crearea unei imagini actuale a orașului Brașov, angajarea de tehnicieni, ghizi și artiști din Brașov.

În cele 2 luni de funcționare 4.368 de vizitatori au plătit bilet de acces (10 sau 20 de lei în funcție de vârstă) și peste 5.000 au vizitat gratuit muzeul în cele 4 zile ale Amural Festival Vizual, Noaptea Albă a Galeriilor și la vernisaj. Biletele au fost fiscalizate conform legii și Asociația a plătit impozit pentru aceste încasări.

Coordonatorul proiectului, Răzvan Pascu, de pe scena Galei: “BUM a fost un proiect care a revitalizat niște galerii săpate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial ca adăpost antiaerian și depozit de muniție, deci un loc destinat depozitării bombelor… de-asta l-am și denumit așa (BUM) despre cum putem transforma războiul în artă, în pace și iubire. Iată că mesajul acesta e mai important acum decât oricând.

𝐏𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐚 𝐚𝐯𝐮𝐭 𝐟𝐨𝐚𝐫𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬, 𝐚𝐭𝐚̂𝐭 𝐝𝐞 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧𝐜𝐚̂𝐭 𝐩𝐨𝐥𝐢𝐭𝐢𝐜𝐢𝐞𝐧𝐢𝐢 𝐛𝐫𝐚𝐬̦𝐨𝐯𝐞𝐧𝐢 𝐥-𝐚𝐮 𝐢̂𝐧𝐜𝐡𝐢𝐬 𝐝𝐮𝐩𝐚̆ 𝟐 𝐥𝐮𝐧𝐢.”

Motivația deciziei juriului: „Proiectul desemnat câștigător s-a constituit pe afirmarea importanței pe care o are creația contemporană în dezvoltarea comunităților prin actualizarea istoriei și activarea memoriei locurilor într-un context transmedia în continuă dezvoltare. Este o invitație la reevaluarea sensului și potențialului creației contemporane în revitalizarea spațiului public și constituirea de punți de întâlnire între artiști, cercetători, responsabili locali și public. Proiectul propune dezvoltarea unei platforme dedicate interdisciplinarității între artele vizuale și performative, tehnologie și propune întâlnirea cu producții de cultură clasică și urbană.”

𝐁𝐔𝐌, 𝐢̂𝐧𝐜𝐡𝐢𝐬 𝐩𝐫𝐞𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫 𝐝𝐞 𝐩𝐨𝐥𝐢𝐭𝐢𝐜𝐢𝐞𝐧𝐢𝐢 𝐥𝐨𝐜𝐚𝐥𝐢

Din păcate, deși am fost cei care au propus public introducerea galeriilor în spațiul public, deși am realizat planuri, măsurători și soluții de integrare în țesutul urban, deși am adus finanțarea necesară primei ediții, deși am realizat cercetări istorice pentru a afla trecutul galeriilor, deși am atras parteneri culturali și privați în proiect, deși am investit resursele organizației în funcționarea spațiului și am angajat tineri brașoveni, politicienii locali și funcționarii Primăriei Brașov au închis spațiul. Iar asta s-a întâmplat fără a ține cont de eforturile depuse și de realitățile sociale și culturale din oraș, și fără a fi deschiși către orice soluție propusă pentru ca spațiul să funcționeze în condiții legale și optime.

Din păcate, pentru asociația Amural, Brașovul s-a dovedit a fi orașul în care dacă vrei să salvezi un spațiu insalubru, ignorat de peste 80 de ani, cu ajutorul artei, loc în care se adăposteau oamenii străzii și devenise un focar de infecție, politicienii vor face tot ce le stă în putere să te oprească. Aceiași oameni care au datoria profesională să te ajute să obții avizele, te acuză că nu ai avizele.

Doi ani au durat demersurile pentru acest proiect, cu susținerea vechii administrații și a noii administrații însă doar în presă și în întâlnirile în persoană. Am făcut consultări publice și o campanie de strângere de semnături. Proiectul Parc Cultural După Ziduri (dupaziduri.ro) și propunerea unui muzeu de arte new media în galerii a fost susținută de semnăturile a peste 3.500 de oameni, semnături depuse oficial la Primărie în anul 2020.

Înțelegerea dintre Asociația Amural și Primăria Brașov poate fi rezumată astfel: asociația asigura măsurătorile, conținutul artistic, comunicarea și finanțarea (pe care o obținusem prin proiectul AFCN, prin sponsorizări și prin biletele de intrare), iar Primăria Brașov realiza igienizarea, electrificarea și avizele de funcționare.

Sub mandatul domnului primar George Scripcaru au fost curățate și electrificate galeriile, având astfel în propriul program politic Parc Cultural După Ziduri. Din pacate, domnia sa nu a așteptat finalizarea proiectului în maniera agreată și le-a deschis în campania electorală sub numele de Catacombele Brașovului. Pentru aceasta a folosit scanările laser pentru rețeaua electrică și grafica a proiectului oferite gratuit de Asociația Amural.

Domnul primar Allen Coliban a inclus, de asemenea, în propriul programul politic susținerea inițiativei Parc Cultural După Ziduri și a discutat cu noi repetat despre implementarea proiectului.

Planul de comunicare și cel de funcționare au fost prezentate cu 2 ani avans, inclusiv prețul biletelor, investițiile pe care asociația se angajează să le facă (sistem de supraveghere, stingătoare, ventilatoare, încălzitoare, porți), fluxurile de oameni, studii de siguranță etc. După momentul deschiderii, funcționarii au început să pună condiții imposibile – intrarea să fie gratuită, toate achizițiile proiectului să fie cedate Primăriei, Asociația să plătească chirie asemenea unei terase din centru, etc. Simultan au început atacuri la adresa Amural în presa locală aservită partidelor politice.

La doar două luni după ce proiectul a demarat cu acordul Primăriei și dădea primele semne că este un succes, a început un conflict politic agresiv, Asociația Amural fiind prinsă în mijlocul acestei confruntări. După ce timp de doi ani Asociația Amural a îndeplinit toate condițiile impuse de Primărie și după ce a fost respectată partea de înțelegere, proiectul a fost închis de către Consiliul Local pentru că nu are aviz de funcționare.

Cu alte cuvinte Primăria care trebuie să dea acordul, aceeași Primărie căreia i-au fost oferite toate documentele cerute și care a oferit doar răspunsuri pozitive, aceeași Primărie cu care s-a colaborat 7 ani pentru festivalul Amural, acum a refuzat, fără motiv, oferirea avizului. Nu doar a refuzat, dar l-a și solicitat. Absurd precum Castelul lui Kafka.

Dacă Asociației i se reproșează lipsa acestui aviz de funcționare pe care chiar Primăria trebuia să îl emită, ne întrebăm și vă întrebăm cum a fost posibil atunci ca în 2020 galeriile să fie deschise având angajați ai Primăriei la intrări, spațiul fiind întabulat abia de noua administrație, în 2021. Cum au fost făcute investițiile în electrificare, igienizare și personal din moment ce spațiul nu a existat juridic decât mai târziu, ca urmare a solicitărilor noastre?

Din păcate, nu a fost un refuz juridic sau lipsa vreunui document, nu s-au cerut clarificări ale proiectului, ci s-a desfășurat un linșaj public în presa deținută de partide, cu acuzații nefondate și nedemonstrate, doar pentru a distruge sistematic proiectele Asociației Amural.

Reaua intenție este dovedită și de atacurile la alte proiecte ale organizației soldate cu închiderea Grădinii Visssual și numeroasele piedici puse în calea ediției a 7-a a Amural Festival Vizual.

Această situație a afectat puternic imaginea publică a organizației, a pus la îndoială integritatea noastră morală. Au fost publicate detalii din viața personală a membrilor, au fost amenințați și am pierdut parteneri privați ai festivalului Amural ca urmare a amenințărilor. Membrii Asociației Amural au fost tratați nu ca oameni de cultură și servitori fideli ai comunității brașovene, ci ca infractori.

În Brașov, orașul cu care ne mândrim toți, oamenii care ar trebui să facă posibile proiectele cetățenilor săi, politicienii, sunt obstacolul principal și adversarul inițiativelor independente. Instituția cu care s-a colaborat 2 ani pentru acest proiect, care a înmânat membrilor Amural cheia de la ușă, a decis peste noapte și fără un motiv clar că proiectul nu este fezabil. Simultan și coordonat cu un atac infect și intensiv în presă locală ce a durat mult după închiderea prematură și violentă a două dintre proiectele noastre, Visssual și Brașov Underground Museum.

De notat cum același Consiliu Local Brașov s-a reunit și a aprobat proiectele clujenilor de la Untold și Electric Castle, dar a respins proiectul brașovenilor de la Amural.

Poate pentru mulți brașoveni sau turiști care au vizitat galeriile au rămas în aer unele întrebări legate de Brașov Underground Museum, întrebări cărora Asociația Amural le răspunde mai jos

– Ce se întâmplă acum cu galeriile?

Nimic, au redevenit toaleta publică neoficială a centrului vechi.

– Ce se întâmplă cu proiectul BUM?

Nimic, el a fost închis definitiv.

– Cine e responsabil pentru situație?

Este suficient să ne uităm cine a declanșat atacurile la adresa Amural. Amestecul de incompetență și conflict politic a câștigat încă o dată în fața culturii.

Asociația Amural apreciază enorm premiul câștigat și susținerea publicului și cu părere de rău anunță că, după 7 ani de dedicare sinceră, încetează orice proiect legat de orașul Brașov. După ce două proiecte au fost închise forțat, este firesc că al treilea, Amural Festival Vizual, nu va mai avea loc.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *