Festivalul de la Veneția: un documentar rusesc, criticat pentru prezentarea soldaților Moscovei ca victime în contextul invaziei din Ucraina.

festivalul de la venetia documentar rusesc acuzat ca ii prezinta drept victime pe soldatii moscovei care au invadat ucraina 66dec2ae416b3

Documentarul „Russians at War” subiect de controverse

Un nou documentar care explorează viața soldaților ruși în apropierea frontului ucrainean a fost aspru criticat pentru încercarea de a minimaliza crimele de război ale Moscovei. Filmul „Russians at War”, regizat de Anastasia Trofimova, o regizoare ruso-canadiană, oferă o privire de ansamblu asupra a șapte luni petrecute alături de un batalion al armatei ruse în estul Ucrainei, prezentându-se ca o fereastră în viața cotidiană a soldaților ruși.

Premiera filmului a avut loc recent la Festivalul de Film de la Veneția, unde tinerii soldați sunt prezentați împărtășind diverse motivații pentru a lupta, de la motive financiare la un sentiment de camaraderie. Unul dintre soldați a declarat: „Este atât de confuz aici, nici măcar nu știu pentru ce luptăm”, sentiment ce este împărtășit de alții, care sunt înfățișați într-o lumină favorabilă.

Critici și reacții

Cu toate acestea, filmul „Russians at War” este acuzat de a oferi doar o viziune superficială asupra conflictului, fără a aborda distrugerile masive cauzate de forțele ruse în Ucraina din februarie 2022. De-a lungul celor doi ani și jumătate de război deschis, Rusia a atacat ținte civile, iar mai multe investigații ale ONU au documentat dovezi de „atacuri nediscriminatorii” și crime de război, inclusiv violuri și deportarea copiilor în Rusia.

Recent, CNN a publicat imagini filmate cu drona care surprind o execuție aparentă a trei ucraineni care s-au predat, adăugând astfel la seria de clipuri înfiorătoare care au fost difuzate în ultima vreme.

Declarațiile regizoarei Trofimova

Întrebată despre acțiunile Rusiei în Ucraina, Trofimova a descris soldații cu care a interacționat ca fiind „oameni absolut obișnuiți” și a susținut că nu a observat semne de crime de război în timpul celor șapte luni petrecute în apropierea frontului. „Înțeleg că există multe rapoarte despre crime de război și, în mare parte, soldații ruși sunt asociați cu aceste narațiuni în mass-media occidentală, din cauza lipsei altor perspective. Aceasta este o altă poveste, iar aceasta a fost realitatea pe care au trăit-o”, a afirmat regizoarea. „Dacă ar fi existat crime de război, evident că le-ai fi văzut pe ecran, dar în cele șapte luni în care am fost acolo, aceasta nu a fost experiența mea … este important să arătăm alte povești”.

Reacții din partea comunității artistice

Proiecția documentarului și comentariile regizoarei au generat o reacție rapidă din partea comunității artistice din Ucraina. Producătoarea ucraineană Daria Bassel, care a avut, de asemenea, filmul „Songs of Slow Burning Earth” la Veneția, a criticat decizia de a prezenta filmul rusesc, afirmând că acesta „prezintă o imagine foarte distorsionată a realității, răspândind narațiuni false”. Bassel a adăugat că nu putem decât să ne bucurăm pentru Trofimova că a fost suficient de norocoasă să nu asiste la nicio crimă de război, în timp ce mii de ucraineni au avut o experiență complet diferită.

Documentarul despre soldații ruși stârnește controverse

Recent, Bassel a exprimat o opinie critică pe rețelele sociale, după ce a participat la o proiecție a unui documentar care explorează situația soldaților ruși. Postarea sa a subliniat faptul că filmul ar putea genera o dezbatere importantă în legătură cu etica filmării în Rusia și în regiunile ocupate de aceasta.

În timp ce în Ucraina jurnaliștii străini au acces relativ liber la linia frontului, Rusia menține restricții severe asupra reporterilor independenți. Accesul acestora este limitat, iar în anumite cazuri, doar câțiva jurnaliști selectați pot participa la tururi de presă extrem de controlate.

Bassel, alături de alte personalități culturale ucrainene, a contestat modul în care documentarul prezintă soldații ruși, acuzându-l că distorsionează imaginea acestora. Critica lor se axează pe faptul că filmul îi prezintă pe soldați ca fiind „victime”, neglijându-le responsabilitatea în conflictul militar.

„Este esențial să ne amintim că acești indivizi au ales să se alăture unei armate care a invadat o țară suverană, mulți dintre ei făcând acest lucru de bună voie”, a afirmat Bassel. El a subliniat întrebarea crucială: „Sunt crimele lor mai puțin semnificative doar pentru că pretind că nu știu de ce sunt implicați în război?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *