În calitate de avocat, părinte și politician, privesc noua lege privind utilizarea telefoanelor mobile în școli din mai multe perspective. Din punct de vedere juridic, această reglementare reprezintă o măsură necesară pentru menținerea unui mediu educațional concentrat și lipsit de factori perturbatori. Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 clarifică foarte bine când și cum pot fi utilizate dispozitivele electronice. Utilizarea lor exclusiv în scop educațional și doar la solicitarea cadrului didactic este extrem de importantă pentru crearea unui mediu propice studiului. Respectarea acestei legi protejează nu doar dreptul la educație al tuturor elevilor, dar și autoritatea profesorilor în a gestiona eficient dinamica sălii de clasă.
Ca părinte, sunt de acord că elevii trebuie să fie protejați de tentațiile digitale excesive. Legea nu interzice în totalitate telefoanele mobile, ci oferă fiecărei școli flexibilitatea de a adapta regulamentul la nevoile elevilor. Aceasta este o abordare bine gândită. În calitate de părinte, înțeleg importanța unui echilibru – sunt situații în care copiii, în special cei care fac naveta, au nevoie de telefon pentru a comunica cu părinții, iar această lege nu împiedică aceste circumstanțe. Însă, în cadrul orelor de curs, sunt ferm convinsă că elevii trebuie să fie concentrați pe studiu, nu pe telefon.
Din perspectiva politicianului, apreciez flexibilitatea pe care legea o oferă școlilor. Acest model descentralizat, în care fiecare unitate de învățământ poate decide cât de restrictivă să fie în privința utilizării telefoanelor, este potrivit pentru România, o țară cu realități diverse. Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat foarte bine motivele pentru care nu s-a optat pentru o interdicție națională absolută. Într-o perioadă în care comunicarea și tehnologia joacă un rol esențial, este important să ne adaptăm politicile educaționale astfel încât să asigurăm un echilibru între nevoile de educație și cele de comunicare.
Această lege nu doar că protejează mediul educațional, dar încurajează un comportament responsabil atât din partea elevilor, cât și a părinților. Ca practician în drept, am toată convingerea că respectarea acestei reglementări va aduce beneficii pe termen lung. Ca părinte, mă bucur că avem acum o lege care susține atenția copiilor în timpul orelor, iar ca politician, sunt mulțumită că oferim școlilor libertatea de a decide ce e mai bine pentru elevii lor.
Av. Ioana – Adriana Henegar, Președinte OFSD Mun. Brașov