Klaus Iohannis onorează realizările instituțiilor de învățământ cu ocazia Zilei Mondiale a Educației
În cadrul unei ceremonii organizate marți, președintele Klaus Iohannis a subliniat importanța educației, o temă centrală în mandatele sale, la evenimentul dedicat decorării unor instituții de învățământ cu ocazia Zilei Mondiale a Educației. Iohannis a evidențiat inițiativa programului „România Educată”, care a fost integrată în legislație cu scopul de a moderniza sistemul educațional românesc.
„Este o bucurie să ne întâlnim aici, la câteva zile după celebrarea Zilei Mondiale a Educației, pentru a recunoaște realizările remarcabile ale școlilor dumneavoastră. Educația este fundamentul pe care se construiește o națiune, motiv pentru care am inițiat programul „România Educată”, având ca scop integrarea contribuțiilor celor implicați în consultări și dialoguri constructive pe tema modernizării învățământului”, a declarat președintele.
Importanța dialogului și schimbului de experiență
Iohannis a menționat că la ceremonia de decorare se află reprezentanți ai unor comunități școlare impresionante. El a încurajat continuarea dialogului dintre aceștia pentru a împărtăși experiențele și soluțiile întâlnite în procesul educațional. „Este îmbucurător să vă văd aici în număr atât de mare, ceea ce demonstrează creșterea performanțelor în școala românească. Eforturile dumneavoastră sunt recunoscute, iar colaborarea în promovarea bunelor practici este esențială. Funcționarea optimă a instituțiilor de învățământ reflectă starea societății, iar realizările voastre inspiră încredere într-un viitor mai bun”, a adăugat Iohannis.
O nouă viziune asupra educației în secolul XXI
Președintele a precizat că evenimentul de astăzi are rolul de a transmite un mesaj important pentru sistemul educațional și întreaga societate. „În secolul XXI, performanța școlară nu mai este evaluată doar prin note. Școala are datoria de a pregăti elevii nu doar profesional, ci și ca cetățeni activi, capabili să se integreze într-o piață a muncii din ce în ce mai dinamică. Există școli care își îndeplinesc această misiune, educând tinerii să devină adulți responsabili și echilibrați, sprijinindu-i să se dezvolte emoțional și intelectual”, a afirmat Klaus Iohannis.
Diversitatea și realizările învățământului românesc
Iohannis a subliniat diversitatea și bogăția învățământului preuniversitar din România, menționând școli naționale cu rezultate excelente în competiții internaționale, dar și unități de învățământ care se remarcă prin alte realizări. „Mă refer la acele școli unde numărul elevilor care participă la examenele naționale a crescut, iar abandonul școlar a scăzut. De asemenea, elevii care își încep călătoria educațională în afara țării prin programul Erasmus+ demonstrează succesul acestor inițiative”, a explicat președintele.
În concluzie, Klaus Iohannis a menționat că Programul Național de Redresare și Reziliență a contribuit la dezvoltarea unor instrumente ce au îmbunătățit calitatea educației. De asemenea, a evidențiat faptul că instituțiile din sectorul academic au învățat să valorifice mai bine oportunitățile oferite de apartenența la Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă un aspect benefic pentru educația din România. El a felicitat toate instituțiile care au reușit să obțină finanțare prin diverse proiecte.”
Investiții în educație și recunoașterea eforturilor
Președintele a subliniat importanța investițiilor în educație, menționând că acestea sunt realizate sub umbrela Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar. Aceste inițiative vizează fie implementarea unor proiecte de educație, fie îmbunătățirea infrastructurii școlare.
El a evidențiat că unele dintre aceste investiții s-au concretizat prin dotarea laboratoarelor cu echipamente digitale și materiale moderne de studiu. De asemenea, se preconizează continuarea acestor proiecte prin reabilitarea sau construcția de noi clădiri pentru unitățile de învățământ.
Parteneriatele locale și naționale
Președintele a apreciat parteneriatul autentic dezvoltat cu autoritățile locale și naționale, care a făcut posibilă transformarea acestor proiecte în realitate pentru elevi. Aceste realizări sunt rezultatul unei colaborări de echipă și contribuie la consolidarea capacității sistemului educațional de a face față provocărilor recente, precum pandemia de COVID-19, efectele războiului din Ucraina și fenomenele meteorologice extreme.
Eforturile din educație
Chiar și în fața acestor dificultăți, cadrele didactice au depus eforturi considerabile pentru a asigura continuitatea procesului educațional și pentru a minimiza impactul asupra elevilor. Președintele a exprimat dorința ca distincția primită să fie o recunoaștere a muncii depuse, subliniind că alegerea căii mai lungi, dar satisfăcătoare a dezvoltării temeinice este întotdeauna meritorie.
El a mulțumit tuturor celor implicați pentru contribuția lor esențială în construirea unui viitor mai bun, afirmând că atât cadrele didactice, cât și elevii reprezintă esența României Educate, acum și în generațiile viitoare.