100 de zboruri întârziate într-o singură zi la un aeroport. Impactul în lanț care cauzează haos în aviație.

100 de zboruri intarziate in 24 de ore pe un singur aeroport efectul de domino care provoaca haos in transportul aerian 66d1d666df88d

Întârzierile Zborurilor: O Problemă Recurringă pe Aeroporturi

Haosul pe aeroporturi, mai ales în timpul sezonului estival, a devenit o realitate obișnuită. Pasagerii se plâng din ce în ce mai frecvent de întârzieri sau anulări ale zborurilor. Conform statisticilor, întârzierile sunt mai comune în cazul companiilor aeriene low-cost, deși toate operatorii aerieni se confruntă cu această problemă. Recent, au fost identificate peste 100 de zboruri întârziate cu mai mult de 15 minute într-un interval de 24 de ore pe un singur aeroport.

Cazuri Specifice de Întârzieri

Un exemplu semnificativ este cazul unui zbor WizzAir dinspre aeroportul Luton din Londra către Otopeni, programat inițial duminică la ora 17:50, care a decolat cu o întârziere de aproape 7 ore. Compania a anunțat pasagerii de mai multe ori că decolarea va avea loc la 19:35, apoi la 20:45, și în cele din urmă la 22:10, decolând efectiv abia la 00:30.

Analiza realizată de Digi24.ro, bazată pe datele de plecări de la Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni, a relevat că marți, 20 august, până la ora 15:30, peste 100 de aeronave au avut întârzieri. Miercuri, 21 august, zeci de zboruri au fost, de asemenea, întârziate până la ora 12:00, iar joi, 22 august, mai mult de 30 de curse au avut întârzieri până la 10:15. Reprezentanții aeroportului au declarat că responsabilitatea întârzierilor revine companiilor aeriene, care ar trebui să ofere explicații.

Statistici și Răspunsuri din Partea Companiilor Aeriene

Conform datelor furnizate de Airadvisor pentru anul 2023, întârzierile sunt mai frecvente în rândul companiilor low-cost și ultra-low-cost. WizzAir a comunicat că se confruntă cu un volum maxim de operațiuni în timpul sezonului estival, ceea ce poate duce la perturbări. Compania a subliniat că întârzierile sau anulările zborurilor sunt ultimele opțiuni, după ce toate eforturile au fost depuse pentru a opera zborul în mod normal. Siguranța pasagerilor și a echipajelor rămâne prioritară.

În cazul întârzierilor care depășesc cinci ore, pasagerii au dreptul să solicite reprogramarea zborului, rambursarea integrală a biletului sau un credit Wizz de 20% din valoarea biletului pentru rezervări viitoare.

Digi24.ro a solicitat puncte de vedere și de la alte companii low-cost, precum RyanAir, dar și de la Tarom, Lufthansa, KLM și Turkish Airlines, însă nu s-au primit răspunsuri până la publicarea articolului. De asemenea, Autoritatea Aeronautică Civilă nu a oferit un comentariu la solicitarea făcută.

Întârzieri Statistică

Conform datelor Agenției pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană (EASA), 82.5% dintre zborurile din 2023 au ajuns la timp. Procentajele variază în funcție de tipul companiei: 84% dintre zborurile companiilor tradiționale au aterizat conform programului, în timp ce 80.2% dintre cele ale companiilor low-cost și 78.5% dintre cele ale companiilor ultra-low-cost au ajuns la destinație în timp util.

Întârzierile zborurilor și cauzele acestora

Companiile aeriene low-cost adoptă diverse strategii pentru a maximiza eficiența operațiunilor lor, conform unei analize recente. Printre metodele utilizate se numără utilizarea aceleași aeronave pentru mai multe zboruri consecutive, pregătirea rapidă a următorului zbor și stabilirea de parteneriate cu aeroporturi mai mici. Aceste practici contribuie la reducerea costurilor, permițând astfel vânzarea biletelor la prețuri mai accesibile în comparație cu companiile aeriene tradiționale. Totuși, aceste economii pot duce și la întârzieri. De exemplu, în cazul în care o aeronavă low-cost întâmpină probleme tehnice, schimbarea acesteia poate fi mai complicată decât în cazul companiilor de tradiție.

Cauzele întârzierilor

În încercarea de a înțelege motivele din spatele creșterii întârzierilor zborurilor, am discutat cu Sorin Stoicescu, fost șef al Aviației Civile, și Cezar Osiceanu, pilot comandant la TAROM. Stoicescu a explicat că întârzierile reprezintă neregularități în transportul aerian de pasageri și mărfuri, având la bază criterii de performanță precum siguranța, securitatea, regularitatea și confortul, care sunt interdependente.

Motivul întârzierilor poate fi variabil, incluzând factori legați de companii, aeroporturi (cum ar fi pistele nepregătite), serviciile de handling (check-in, îmbarcare, alimentare) sau controalele de siguranță la punctele de frontieră. Stoicescu a subliniat că, pe măsură ce transportul aerian crește, întârzierile devin tot mai frecvente, mai ales în contextul revenirii la normalitate după perioada de pandemie.

Efectul de domino al întârzierilor

Cezar Osiceanu a explicat din perspectiva unui pilot ce anume generează întârzieri în zboruri, subliniind că piloții nu sunt vinovați pentru aceste situații. Starea vremii, atât la aeroportul de plecare cât și la cel de destinație, precum și problemele tehnice ale aeronavei sunt factori determinanți. Fiecare zbor are alocat un interval de timp (slot) de 15 minute pentru decolare sau aterizare. Atunci când un pilot primește un slot și toate condițiile sunt favorabile, acesta trebuie să comunice echipelor specializate pentru a primi permisiunea de a decola.

Dacă decolarea nu se poate realiza în intervalul alocat, se poate pierde slotul inițial, iar pilotul este nevoit să aștepte un nou slot. Osiceanu a menționat că șansele ca un pilot să decoleze într-un timp scurt după ce a ratat slotul inițial sunt de aproximativ 30%. Aceasta conduce la un efect de domino, unde întârzierile unui singur zbor pot afecta programul altor zboruri, explicând astfel numărul semnificativ de întârzieri în lanț.

Întârzierile de zbor pe Aeroportul Otopeni

În perioada marți-miercuri, întârzierile de zboruri pe Aeroportul Otopeni au fost generate de mai multe cauze, conform declarațiilor unui pilot TAROM. Acesta a subliniat că problema nu ține de companie sau de piloți, ci de Eurocontrol, autoritatea responsabilă cu alocarea sloturilor pe aeroporturile din Europa. „Toate aceste întârzieri duc la pierderea sloturilor, iar în cazul în care se întâmplă acest lucru, aeronavele trebuie să aștepte la coadă”, a explicat pilotul.

Pilotul a menționat, de asemenea, că interdicțiile de zbor impuse în ultimii doi ani, atât din cauza conflictelor militare, cât și din cauza exercițiilor de antrenament ale forțelor aeriene, au avut un impact semnificativ. „Dacă zborurile ocolesc aceste zone, durata călătoriilor se va prelungi cu cel puțin o oră și jumătate sau două. Unele avioane nu ar putea efectua cursele din cauza lipsei de combustibil, iar altele ar necesita escale, generând astfel probleme suplimentare legate de sloturi”, a adăugat Cezar Osiceanu.

De asemenea, Osiceanu a subliniat că disconfortul pasagerilor în cazul întârzierilor este agravat de lipsa de comunicare din partea companiilor aeriene și de condițiile din aeroport. „Adesea, nu se afișează întârzierile pentru toate zborurile, iar majoritatea companiilor preferă să nu informeze pasagerii”, a precizat pilotul.

Declarațiile WizzAir privind întârzierile

Reprezentanții WizzAir au confirmat că întârzierile pot fi atribuite atât unor factori obiectivi, cum ar fi condițiile meteorologice, grevele personalului din aeroporturi sau probleme de handling, cât și unor factori subiectivi, cum ar fi verificările tehnice neprevăzute sau blocajele operaționale. Compania a menționat că, în timpul sezonului estival, spațiul aerian devine extrem de aglomerat din cauza vacanțelor, iar în acest an principalele cauze ale întârzierilor au fost grevele controlorilor de trafic aerian, întreruperea serviciilor informatice și condițiile meteorologice nefavorabile din Europa.

Problema overbooking-ului

Planificarea zborurilor se realizează în funcție de sezon, cu perioade specifice pentru sezonul de vârf și extrasezon. „Companiile ar trebui să își facă planificarea în acord cu dimensiunile flotei și capacitățile aeroporturilor. De obicei, planificarea este realistă, însă uneori companiile sunt tentate să vândă mai multe bilete decât capacitatea de transport, în încercarea de a genera venituri suplimentare”, a explicat expertul Sorin Stoicescu.

Una dintre cele mai mari probleme întâmpinate de companiile aeriene este fenomenul overbooking-ului, care constă în vânzarea de bilete peste capacitatea aeronavei. „Aceasta poate duce la întârzieri și disconfort pentru pasageri, deoarece, în momentul check-in-ului, aceștia pot fi informați că nu mai există loc disponibil”, a concluzionat expertul.

Întârzierile zborurilor în 2023: o realitate europeană

În acest an, problemele legate de întârzierile zborurilor au fost evidente, cu aproximativ 30% dintre zborurile europene ajungând la destinație cu o întârziere de peste 15 minute. Conform datelor furnizate de Eurocontrol, întârzierile generate de companiile aeriene au fost, în medie, de 4.5 minute pe zbor, în timp ce condițiile meteorologice au provocat întârzieri de 1.2 minute pe zbor. Astfel, în total, întârzierile medii pe zbor s-au ridicat la 8.2 minute în 2023.

Impactul overbooking-ului asupra pasagerilor

Fostul șef al Aviației Civile a subliniat că rerutarea pasagerilor pe alte zboruri sau către alte companii aeriene este o procedură standard, dar poate duce la întârzieri suplimentare și la o planificare ineficientă a călătoriilor. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de overbooking, afectează negativ experiența pasagerilor.

Drepturile pasagerilor în caz de întârzieri

Legislația europeană protejează pasagerii, oferind despăgubiri în situația în care un zbor ajunge cu o întârziere de peste 3 ore. Pasagerii au dreptul la asistență, rambursare și, în funcție de durata întârzierii și distanța zborului, la un zbor de întoarcere. Aceste măsuri sunt stipulate clar în Drepturile pasagerilor în transportul aerian, asigurându-se astfel că drepturile acestora sunt respectate.