Rolul Președintelui României
Președintele României reprezintă statul român și are responsabilitatea de a garanta independența națională, unitatea și integritatea teritorială a țării. În calitate de șef de stat, președintele exercită patru atribuții esențiale. Alegerile pentru funcția de Președinte se desfășoară prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Pe durata mandatului, președintele nu poate face parte dintr-un alt partid sau deține alte funcții publice sau private.
Funcțiile Președintelui României
Una dintre principalele funcții ale președintelui este aceea de reprezentare, împuternicire conferită prin Constituție. În cadrul activităților politice interne și externe, președintele îndeplinește diverse roluri, cum ar fi promulgarea legilor pe plan intern și acreditarea ambasadorilor sau semnarea acordurilor internaționale în numele României pe plan extern.
Printre împuternicirile președintelui se numără:
- Conducerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării;
- Calitatea de comandant suprem al forțelor armate;
- Declarația, cu aprobarea Parlamentului, de mobilizare parțială sau generală a forțelor armate;
- Instituirea stării de asediu sau stării de urgență, conform legii.
Garanții de unitate și integritate
Președintele României este, de asemenea, garantul unității naționale. Orice acțiune care ar putea afecta caracterul unitar al statului român îndreptățește președintele să intervină ca apărător al unității naționale. Totodată, președintele are rolul de a asigura integritatea teritorială a țării, având capacitatea de a declara mobilizarea generală sau parțială a armatei.
Responsabilități constituționale
O altă atribuție importantă a președintelui este vegherea respectării Constituției. Acesta trebuie să se asigure că atât cetățenii români, cât și autoritățile publice, partidele politice, organizațiile economice, ONG-urile, sindicatele, presa și organizațiile religioase își îndeplinesc obligațiile conform legii.
Funcția de mediere
Președintele exercită, de asemenea, funcția de mediere între puterile statului și între stat și societate. Această activitate de arbitraj include concesii reciproce între părțile aflate în divergență, contribuind astfel la buna funcționare a autorităților publice. Medierea este esențială în cazul conflictelor între cele trei puteri constituționale, iar președintele trebuie să rămână imparțial în aceste situații.
Atribuțiile specifice ale Președintelui
Președintele României are atribuția de a desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru și de a numi Guvernul, pe baza votului de încredere din Parlament. În cazul unor remanieri guvernamentale sau al unor funcții vacante, președintele revocă și numește membri ai Guvernului la propunerea prim-ministrului.
De asemenea, președintele poate consulta Guvernul pe probleme urgente și deosebit de importante. Acesta poate participa la ședințele de Guvern în care se discută subiecte de interes național, precum politica externă sau asigurarea ordinii publice, și poate conduce aceste ședințe.
Președintele României transmite Parlamentului mesaje referitoare la problemele politice majore ale națiunii și, după consultarea acestuia, poate solicita desfășurarea unui referendum pentru ca cetățenii să-și exprime voința pe subiecte de interes național.
În plus, președintele poate încheia tratate internaționale în numele României, care trebuie să fie negociate de Guvern, și le poate supune aprobării Parlamentului într-un termen de 60 de zile. Totodată, președintele este comandantul forțelor armate și președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării, având autoritatea de a institui starea de asediu sau starea de urgență, după cum prevede legea, în întreaga țară sau în anumite localități. Președintele poate solicita, de asemenea, încuviințarea măsurii din partea Parlamentului.
Atribuțiile Președintelui României
Președintele României are un set variat de atribuții, printre care se numără conferirea de decorații și titluri de onoare, acordarea gradelor de mareșal, general și amiral, numirea în funcții publice conform legislației în vigoare și posibilitatea de a acorda grațierea individuală.
Alegerea și durata mandatului președintelui
Alegerea Președintelui se face prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat. Candidatul care obține majoritatea voturilor în primul tur de scrutin este declarat ales. În situația în care niciun candidat nu reușește să obțină această majoritate, se organizează un al doilea tur de scrutin, în care participă primii doi candidați, în funcție de numărul de voturi obținute anterior. Candidatul care acumulează cele mai multe voturi în acest tur devine Președinte.
Mandatul Președintelui României durează 5 ani, începând de la data depunerii jurământului și continuând până la depunerea jurământului de către noul Președinte. Acesta poate fi prelungit prin lege organică în circumstanțe excepționale, precum războiul sau o catastrofă.
Incompatibilități și imunități
Pe durata mandatului, Președintele României nu are voie să fie membru al unui partid politic și nu poate ocupa alte funcții publice sau private. De asemenea, Președintele beneficiază de imunitate și nu poate fi tras la răspundere juridică pentru voturile sau opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului său.
În cazul comiterii unor fapte grave sau a încălcării Constituției, Președintele poate fi suspendat din funcție prin votul majorității deputaților și senatorilor, după consultarea Curții Constituționale. Propunerea de suspendare poate fi inițiată de cel puțin o treime din numărul deputaților și senatorilor și trebuie adusă la cunoștința Președintelui. Dacă propunerea este aprobată, un referendum pentru demiterea Președintelui va fi organizat în termen de 30 de zile.
Funcția de Președinte devine vacantă în cazul demiterii, demisiei, imposibilității definitive de a exercita atribuțiile sau decesului. Guvernul României are obligația de a organiza alegeri pentru un nou Președinte în termen de trei luni de la vacantarea funcției.