Odată cu începerea noului an școlar, în spațiul public, a circulat o informație eronată cu privire la contractul educațional. S-a speculat că acest document conține prevederi ce ar implica cedarea autorității tutelare a copiilor către stat. Această afirmație nu este doar falsă, ci și periculoasă, întrucât creează panică nejustificată în rândul părinților și contribuie la o manipulare grosolană cu scop de a crea tensiuni sociale și emoție publică, care ulterior pot fi exploatate electoral. Este esențial să ne ferim de astfel de dezinformări și să ne bazăm pe o evaluare obiectivă a situației.
Contractul educațional reglementează relația dintre părinți, elevi și unitățile de învățământ, stabilind drepturi și obligații pentru toate părțile implicate. Este adevărat că acest document conține prevederi cel puțin discutabile, care necesită ajustări, cum ar fi obligația părinților de a semna contractul sub sancțiunea unei amenzi. În acest sens, trebuie clarificat faptul că anumite clauze, precum acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal sau acceptarea unor servicii de consiliere, nu pot fi impuse sub presiune.
Cu toate acestea, a sugera că părinții își pierd drepturile asupra propriilor copii este o exagerare periculoasă. Niciuna dintre prevederile contractului nu implică o astfel de situație, iar orice insinuare în acest sens, este menită să creeze confuzie și să distorsioneze scopul real al documentului.
În calitate de părinte și cetățean responsabil, consider că este vital să ne informăm corect și să ne implicăm activ în discuțiile care vizează educația copiilor noștri. Trebuie să cerem autorităților să fie transparente și să asculte îngrijorările reale ale părinților, mai ales atunci când vorbim despre un document care reglementează drepturile și obligațiile noastre în relația cu școala.
În același timp, este important să evităm răspândirea dezinformărilor, cum ar fi cele legate de „cedarea autorității tutelare.” Acestea nu fac decât să submineze încrederea în instituțiile de învățământ și să deturneze discuțiile de la problemele reale care trebuie adresate, cum ar fi clauzele contractuale ce necesită o reevaluare și o mai mare flexibilitate.
Dialogul constructiv, bazat pe fapte și pe bună-credință, este soluția pentru a îmbunătăți sistemul educațional, nu escaladarea tensiunilor prin știri false sau exagerări care nu au alt scop decât manipularea emoțională. Doar astfel vom putea asigura un mediu educațional sănătos și echitabil pentru copiii noștri.
Av. Ioana – Adriana Henegar, Președinte OFSD Mun. Brașov